Vårt nettverk

Interessante nettsider lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Har du tips på flere, send oss en e-post.

Foreninger og organisasjoner

Saker verd å støtte

Ressurser og magasiner

• Forlaget ManifestFagbevegelsens og venstresidas eget forlag. Gir ut viktige bøker og pamfletter.
  • Fellesskap.orgDe rødgrønne partienes felles nettsted.
  • LabourstartEn utmerket norsk og internasjonal nyhetstjeneste for fagorganiserte. Slutt opp om deres pågående kampanjer til støtte for arbeidere i konkrete kamper over hele verden. Viktig!
  • «Surfebrettet»Nettressurs for tillitsvalgte og medlemmer. 1000-vis av linker!
  • «Res Publica»Viktig norsk tankesmie og forlag. Forsvarer den norske modellen mot den rådende nyliberalismen. Støttet av flere LO-forbund.
  • Ivar Johansens hjemmesideOslo-politiker fra SV med enorm artikkelsamling m.m. til bruk i kampen mot privatisering og nyliberalisme og mot større forskjeller mellom folk.
  • CivitaNorsk tenketank på høyresida, ledet av tidligere Høyre-minister Kristin Clemet. Hovedprosjektet er å angripe den norske velferdsstaten, og spesielt de universelle velferdsordningene som omfatter alle, som eks. vis uføretrygden, samt angrep på fagbevegelsen. Arbeider for økte klasseforskjeller og for et privatisert forskjells-samfunn, med USA som ideal.

Engelskspråklige linker

• Michael MooreEn unik filmskaper og aktivist i USA. Slåss mot de økende forskjellene i USA, for arbeider- og middelklassens faglige rettigheter, for et helsevesen for alle, mot krigen i Afghanistan m.m. Vant Oscar i 2004.
  • «The Nation»Progressivt ukemagasin i USA
  • Democracy NowEn progressiv nyhetskanal i USA
  • International Labor Rights ForumILRF is an advocacy organisation dedicated to achieving just and humane treatment for workers worldwide
  • United Students Against SweatshopsStudenter i USA slåss for arbeiderrettigheter – mot privatisering og økende forskjeller lokalt, nasjonalt og globalt. Glimrende sider fra en grunnplansbevegelse i vekst.
  • Plunder. The crime of our timesEn prisbelønt journalist som varslet om finanskrisen på forhånd. Dokumentarfilmer – artikler – bøker m.m. Veldig bra.
  • Healthcare NOWArbeider for å endre det profittstyrte, usosiale helsevesenet i USA.
  • «Free Choice Act»Fagbevegelsen i USA slåss for endringer av lovverket slik at det blir enklere å organisere seg.
  • Witnesses to hunger.Slåss for et verdig liv for fattige mødre og barn i USA
  • The White housePresident Obamas hjemmeside. Her kan du studere utsøkt «spin», sett opp mot virkelighetens gigantiske avlyttingsskandaler, dronekriger og knefall for big business
  • US labor against the warDen amerikanske fagbevegelsen er samlet mot Irak-krigen. Godt oppdatert side, med bl.a. underskriftskampanje mot privatiseringen av den irakiske oljen: «No blood for oil»
  • Iraq-veterans against the warDe har vært der, og nå slåss de mot okkupasjonen
  • «Teamsters»Transportarbeiderforbundet i USA
  • YoutubeVerdens største videonettsted og «videolager». Søk på hva det skal være. Du finner det meste.
  • Crooks and LiarsDaglig oppdatert bloggeside om den farlige høyresida i USA-politikk og media, -og om de mediefolkene som konfronterer dem. Stort og detaljert arkiv.
  • Center for union factsStuder fagforeningsknusing i USA i praksis. Dette er en hjemmeside for profesjonell fagforeningsknusing, betalt av «big business». Sjekk videoene som kjøres som TV-reklame. Og disse folkene leker ikke butikk. I USA har de klart å knuse fagforeningene. Bare 7 % av arbeidstakerne i privat sektor er nå organisert.
  • Source WatchAvslører metoder for fagforeningsknusing i USA. God og grundig.
  • Rick BermanInteressant hjemmeside til den mest kjente og aggressive «informasjonsrådgiveren» i USA, betalt av storindustrien. Han tar alt av saker for dem, fra fagforeningsknusing til anti-miljøkamp. Et klassisk eksempel på en ytre-høyreaktivist som det er verdt å studere nærmere. Vi finner slike her i landet også, bl.a i miljøet rundt tenketanken «Civita».
  • NARUC:Hjemmesida du ikke visste, eller trodde, fantes: «National Association of Regulatory Utility Commissions». (Utility = privat eller offentlig bedrift som produserer offentlige tjenester)
  • Democracy and regulationNettside om ei bok ved samme tittel som i detalj går inn på det unike prisreguleringssystemet av energi-vann-avløp-gass-tele-kollektivtransport i flertallet av statene i USA. Boka anbefales og kan kjøpes via nettsiden. Tar også for seg prissvingingene i verdens mest liberaliserte energimarked – det nordiske.
  • Nasjonale reguleringskontorOversikt over samtlige reguleringskontor verden over, i forhold til sentrale tjenester som tele, energi, vann, avløp osv.